Esittelyssä aluekansainvälisyyspäällikkö Miika Mononen

Hello Everybody!

Olen Miika Mononen Kajaanin Nuorkauppakamarista ja tämän vuoden R-INT eli alue D:n kansainvälisyyspäällikkö. Mutta miten päädyin tähän? Oma nuorkauppakamariurani alkoi sattumalta, Kajaanissa järjestetyssä videotapahtumassa sattuneen kohtaamisen kautta vuonna 2011. Aluksi lähdin katselemaan toimintaa ja parin kuukauden jälkeen huomasin olleeni mukana jo yhdessä onnistuneesti toteutuneessa projektissa ja mukana suunnittelemassa kansallista Strategia! – koulutusta Vuokattiin. Oma kipinä ei syttynyt heti, vaan se kyti hiljalleen ja roihahti varsinaisiin liekkeihin vasta osallistuttuani Strategia! – koulutukseen osallistujana ja nähtyäni mitä kaikkea myös muualla Suomessa ja maailmalla tapahtuu.

Ensimmäisenä koejäsenvuotena otin ilon irti ja kiersin niin alueelliset kuin kansallisetkin kokoukset ja tulin käyneeksi myös Eurooppakokouksessa Braunschweigissä. Tuolla matkalla näin entistä paremmin mitä tämä järjestö voikaan tarjota ulkomailla ja tähän mennessä kansainvälisiä tapahtumia on tullut kierrettyäkin kahden Eurooppakokouksen, yhden maailmankokouksen (kohta kahden) , European Academyn ja kolmen multitwinning tapaamisen verran.  Vuonna 2012 hain myös ensimmäistä kertaa Kajaanin Nuorkauppakamariin hallitukseen silloisena virkana rahastonhoitaja. Siitä tieni vei IND:n ja DP:n kautta puheenjohtajaksi vuonna 2016, jolloin johdollani juhlimme Kajaanin Nuorkauppakamarin 50 v juhlavuotta.

Tänä vuonna minulle tulee täyteen viisi vuotta paikallisessa hallitustoiminnassa, sekä ensimmäinen vuosi varsinaista aluejohtoryhmätyöskentelyä.  Ja voin sanoa, että tuolle matkalle mahtuu valtavasti, niin yllättäviä tilanteita, itsensä haastamista, upeita tarinoita, kuin nöyrää oppimistakin.

Kansainvälisyys on yksi tämän järjestön suurin suola ja rikkaus, josta jokaisen kannattaa ottaa kaikki irti. Näkyvimpinä tapahtumina ovat vuosittaiset nuorkauppakamarin Eurooppa- ja Maailmankokoukset, mutta sen ohella tarjolla on myös monia muita huikeita tilaisuuksia kehittyä. Yhtenä esimerkkinä olkoon vaikka Puolassa järjestettävä Public Speaking Academy jossa kouluttajina tänä vuonna toimivat, ei enempää eikä vähempää, kuin nykyinen maailmanpuheenjohtaja Dawn Hetzel ja Euroopan Vice President Marion De Groot.  Kansainvälisyys on ennen kaikkea mahdollisuus laajentaa osaamista, kielitaitoa ja verkostoja ja tuota kannatta hyödyntää surutta!

Maailma on jokaiselle jiiceelle auki jäsenstatuksesta riippumatta, ja jos tuntuu, ettei omat siivet vielä kanna, niin pyydä rohkeasti ystävä mukaan ja sitten mennään! Nähdään maailmalla!

Miikan vastaukset kysymyksiin:

1. Hymyiletkö aina kuvissa?

Osassa. Osassa näytän kärsivältä ja yllättävän monessa kuvassa näyttää ihan kuin olisin selittämässä jotain. Wonder why?

1. Tanssitko ilman musiikkia?

Todellakin. Tai ainakin pään sisäisen jukeboxin voimalla

1. Osaatko vaihtaa auton öljyt?

Teoriassa kyllä. Käytännössä tiedän halvempia tapoja tehdä tuon kuin se, että alkaisin tekemään sitä itse.

1. Kuinka monta kieltä osaat puhua?

Kolmea (suomi, ruotsi, englanti) ja jonkun verran olen opiskellut sekä venäjää, että espanjaa, mutta kummankaan osaamisella ei paljon leuhotella.

1. Pelkäätkö korkeita paikkoja?

Vähän, mutta riippuen myös tilanteesta. Joskus ne ahdistaa, mutta toisinaan löydän sieltä myös selkeyttä maailmaan.

1. Laulatko autossa / suihkussa?

KYLLÄ!! Mut autossa kyllä enemmän ja siellä se on turvallisempaakin.

1. Oletko ikinä itkenyt onnesta?

En muista ainakaan, että olisin. Eli en kai?

1. Jotain hauskaa mitä on tapahtunut viime aikoina?

Parin elokuvan kutsuvieras ensi-iltaa (jonne en olisi ikinä päätynyt ilman nkk:ta), nettikirpparilta löydetty lukulöhötuoli ja mahtavat hetket ystävien kanssa!

You may also like...